Göteborgs-Posten skriver idag om att Socialkontoret i Angered tvingas ta in väktare för att skydda personalen från upprörda socialbidragstagare som inte fått sina pengar i tid. Skälet är det tröga datasystemet Treserva som gjort att bidrag försenats.
Det har varit stora problem med Treserva sedan det infördes. Driftstörningar, långa skicktider, många klick och fler moment har i kombination med hög ärendemängd och allmänt hög arbetsbelastning försämrat socialarbetarna arbetsmiljö ytterligare. Det positiva är att det är ett väldigt rättssäkert system - när det fungerar. Treserva är tydligen inte anpassat för en så stor arbetsgivare som Göteborgs Stad där oerhört många personer arbetar i systemet samtidigt. Detta borde man givetvis tänkt på innan systemet infördes. Göteborgs Stad har också konfronterat leverantören Logica med problemen men eftersom systemet redan är infört så blir det ju svårt att backa tillbaka utan man får försöka göra förbättringar stegvis. Visions huvudskyddsombud i de berörda förvaltningarna kräver också åtgärder och utökade resurser så längre problemen finns kvar.
Göteborgs Stad måste lära sig av denna läxa och förbereda införandet av kommande it-system på ett mycket bättre sätt så att inte konsekvenserna blir en bedrövlig arbetsmiljö för Visions medlemmar. Bland annat borde det vara en självklarhet att de som ska arbeta i systemet i förväg får testköra det och delge sina synpunkter, erfarenheter och farhågor. Det är ju dom som är experterna och då måste staden se till att använda deras kompetens och erfarenheter för att undvika den här typen av bakslag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar