Aftonbladet skriver i en notis idag att Justitieombudsmannen (JO) kritiserar Kortedala stadsdelsnämnd för att de låtit en tolk, vid sidan om sitt tolkuppdrag, samla in information om ett par föräldrar vars dotter socialtjänsten omhändertagit. Uppgifter från tolken har sedan använts i processen kring LVU-omhändertagandet. "Jag ifrågasätter starkt lämpligheten att ge en tolk ett sådant uppdrag", skriver JO i sitt beslut.
Ett LVU-omhändertagande är ingen enkel process, och givetvis har Kortedala starka skäl för omhändertagandet. Men att använda en tolk på det här sättet tycker även jag är högst olämpligt. Jag hoppas att Kortedala efter denna kritik ser över sina rutiner och i framtiden sköter liknande ärenden på ett mer professionellt sätt. Den här typen av ärenden måste handläggas och hanteras av medarbetare som har rätt kompetens.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar