söndag 11 mars 2012

Älskade fritidsarbetare!



Fredag-lördag spenderade jag i Borås där jag tillsammans med min kollega Eva ledde en medlemsutbildning för Vision Göteborgs fritidsarbetare. Jag hade fantastiskt roligt och jag är tacksam för att jag fick tillbringa två dagar med dessa underbara människor som har ett sådant enormt engagemang och hjärta för sitt jobb och ungdomarna som de arbetar med.

Fritidsarbetarna arbetar ofta under tuffa förhållanden ute i stadsdelarna. Deras verksamhet är så kallad "icke-lagstadgad" och då är det inte ovanligt att de drabbas hårdast när sparbeting skall genomföras. Men jag anser att en högkvalitativ fritidsverksamhet för ungdomar är en av samhällets viktigaste investeringar. Många är vi som kan vittna om hur mycket våra fritidsledare betytt för oss när vi var i tonåren och självförtroendet inte var på topp. Då är det lätt att hamna i fel sammanhang och då behöver man vuxna förebilder som kan leda en rätt i livet.

Vision Göteborg har nu startat upp ett nätverk för våra fritidsarbetare för att kunna driva deras frågor på bästa sätt. Jag ser fram emot att kämpa tillsammans med dem för en högkvalitativ fritidsverksamhet i Göteborg och där fritidsarbetarna får den status och den respekt som de förtjänar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar