onsdag 6 juni 2012

Åsa i mitt hjärta

Under HBTQ-festivalen höll jag ett seminarium tillsammans med journalisten och författaren Åsa Petersen som vi kallade för "Åsa & Marcus om Normer & Queer". Jag har beundrat Åsa länge och alltid hämtat mycket kraft och inspiration från hennes normkritiska texter. Det jag gillar mest med Åsas sätt att skriva är att det känns som hon skriver med hjärtat. Hennes normkritiska och feministiska texter är inte fyllda av komplicerade akademiska teorier utan handlar om alla människors lika värde och rätten att vara sig själv. Du måste läsa hennes bok "Mitt queera hjärta" som samlar några av hennes texter under hennes tid på Aftonbladet. Vårt seminarie blev väldigt personligt där vi fick en fantastiskt fin kontakt med publiken. Vi berättade öppenhjärtligt om hur normerna påverkat oss i våra uppväxter, på våra arbetsplatser och i andra sammanhang. Jag är tacksam för att jag fick vara med om detta samtal som kommer att bli ett minne för livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar