söndag 14 november 2010

Alla människor har ett värde i sig

Tillbringade fredagen och lördagen i Borås på studieförbundet Sensus ledardagar (SKTF har ett nära samarbete med Sensus). Det var fantastiskt trevligt att få träffa alla goa kursledarkamrater från Västra Sverige, och jag deltog i tre väldigt lyckade seminarier.

Ett av seminarierna leddes av Seroj Ghazarian, chef för Göteborgs Stads mångfalds- och jämställdhetsenhet. Jag har haft förmånen att få lyssna till honom många gånger, och det är alltid lika inspirerande.

Vi hade bl.a. en diskussion om alla människors lika värde. Har t.ex. pedofilen samma människovärde som sitt offer? En väldigt tillspetsad fråga givetvis som verkligen sätter saker och ting på sin spets, men också en intressant frågeställning. För mig har alla människor lika värde, sen kan jag fördöma deras handlingar som om de skadar andra även måste få konsekvenser. Seroj menade också att ser vi inget värde i en annan människa kan vi heller inte utkräva något ansvar för dennes handlingar.

Vissa människor har ju ett större värde för just mig än andra, t.ex. mina vänner, kollegor och min familj. Men jag tror stenhårt på att alla människor har ett värde i sig. Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar