onsdag 29 februari 2012

Mentor åt Jakob

Onsdag och torsdag deltar jag i en mentorsutbildning. Jag ska nämligen bli mentor för Jakob Kilner som ska delta i utbildningen "Ledare i Vision" under året, en utbildning för yngre personer som syftar till att trygga ledarförsörjningen i vårt förbund i framtiden. Jag deltog själv i "Ledare i SKTF" (som utbildningen hette på min tid) 2007/2008.

Det känns väldigt roligt och spännande att få bli mentor åt Jakob. Jag har en hel del erfarenheter av hur det är att vara ung förtroendevald som jag gärna delar med mig av. Men framförallt ser jag på min roll som mentor att hjälpa till så att Jakob utvecklas i sina förtroendeuppdrag samt att han vågar vara sig själv och driva sina egna hjärtefrågor. Han är en väldigt bra person med stort hjärta för Vision så han kommer att lyckas alldeles utmärkt med vad han än engagerar sig i. Och jag kommer garanterat också att lära mig mycket av honom under året.

Jag är stolt över att Vision satsar på yngre ledare. Dels handlar det om att klara generationsväxlingen. Vi har massor av enormt kunniga och rutinerade förtroendevalda som kommer att gå i pension under de närmaste åren. Därför måste vi få in fler yngre ledare innan de äldre försvinner så att vi inte tappar massor av kompetens utan att den förs över till generationerna som ska bära Vision i framtiden. Men vi behöver också få in fler perspektiv och erfarenheter för att vi skall kännas som ett angeläget fackförbund för yngre personer. Jag kan med stolthet säga att Vision är framtiden. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar