lördag 25 december 2010

Frälsningsarmén och alla människors lika värde

Hoppas att ni alla hade en underbar julafton!

Något som många nog upplever är det jobbigaste med julen är julklappshetsen. Fler och fler, företag och privatpersoner, väljer dock att skänka pengar till välgörande ändamål istället för att köpa julklappar. Det tycker jag är väldigt positivt. Men det är samtidigt viktigt att ta reda på vilka värderingar som olika välgörenhetsorganisationer har innan man beslutar sig för att stötta deras verksamhet. Prästen, och min styrelsekollega i HBTQ-festivalen, Lars Gårdfeldt skrev igår på SVT Debatt om Frälsningsarméns värderingar när det gäller HBT-personer. Frälsningsarmén gör mycket gott genom sin verksamhet, men verkar inte för alla människors lika värde. Är man homosexuell måste man, enligt Frälsningsarmén, leva i celibat. En frälsningsofficer som gifter sig med en person av samma kön, får inte vara frälsningsofficer längre. Några homosexuella bröllop vill man inte heller veta av. Samfundet godkänner endast heterosexuella människors kärlek.

Eftersom Frälsningsarmén inte verkar för alla människors lika värde så är det för mig omöjligt att stötta deras verksamhet. Då väljer jag hellre någon annan organisation vars värderingar jag delar. Det ställningstagandet tycker jag att du också ska göra.

GOD FORTSÄTTNING!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar