söndag 30 oktober 2011

Viktigt med ett seriöst arbetsmiljöarbete

Inte ens hälften av de inspekterade arbetsplatserna hade ett fungerande arbetsmiljöarbete visade det sig när Arbetsmiljöverket sammanfattar resultatet av höstens stora tillsynskampanj.

Av erfarenhet vet jag att det slarvas med arbetsmiljöarbetet på många håll i Göteborgs Stad. Visst genomförs arbetsmiljöronder kontinuerligt, men det är si och så med uppföljningen och det systematiska arbetet för att åtgärda brister och åstadkomma förbättringar i arbetsmiljön. Det finns också en hel del att önska när det gäller riskbedömningar av förändringar på arbetsplatsen. De stressas alltför ofta igenom och det finns till och med skräckexempel på när de genomförs efter förändringen, vilket ju är totalt meningslöst. Seriösa riskbedömningar är nödvändiga för att arbetsgivaren skall få underlag för att kunna fatta kloka beslut.

Arbetsmiljöarbetet måste genomföras på ett seriöst sätt och ges tillräckliga resurser. Det gynnar alla medarbetare på arbetsplatsen. En säker och trygg arbetsplats där alla trivs innebär ju också att alla som arbetar där gör ett bättre jobb.

1 kommentar:

  1. Hej, trevligt att jag hamnade här i din blogg. Jag är naturligt intresserad av arbetsmiljöfrågor eftersom det var i en dålig sådan som jag blev sjuk.
    Jag heter Christina Ahl och är socionom, fd socialsekreterare. Jag arbetar idag halvtid på NSPHiG= Samverkan för nationell hälsa i Göteborg. Men jag är också attitydambassadör för (H)järnkoll, föreläste för några veckor sedan för skyddsombuden inom Vision i Göteborgs Stad på Hotell Kusten. Berättade om egna erfarenheter och betydelsen av en god arbetsmiljö osv. Det blev en jätte bra förmiddag. Ha det gott! /Christina

    http://christinaahllivshantering.blogg.se/

    http://www.ahllivshantering.se/

    SvaraRadera