torsdag 25 juni 2009

Nu har även jag börjat blogga...

...förmodligen är jag sist av alla att börja med denna sysselsättning.

Jag har funderat på att börja blogga ett tag eftersom man ofta får frågan vad vi förtroendevalda i facket egentligen sysslar med på dagarna. Det ska jag försöka beskriva i den här bloggen utifrån min vardag som 1:e vice ordförande för SKTF Göteborg och koncernövergripande huvudskyddsombud i Göteborgs Stad (flådiga titlar, särskilt när man ser dem i skrift).

Jag har döpt bloggen till "Fackliga rättigheter = Mänskliga rättigheter". Den allmänna bilden av facket är inte alltid så positiv och många ifrågasätter vad man egentligen har för nytta av ett fackligt medlemskap. Denna bild vill vi i SKTF förändra och det vill vi göra med att bl.a. gå tillbaka till vårt ursprung och ställa oss frågan varför fackföreningarna bildades en gång i tiden. Det handlar ju om att löntagarna på arbetsplatsen sluter sig samman och organiserar sig för att gemensamt förhandla fram schysta arbetsvillkor och se till att vi har det bra på jobbet. Tillsammans är vi starka, eller hur? Men fackets inflytande är avhängt av hur många medlemmar vi har, ju fler medlemmar - desto större inflytande gentemot arbetsgivarna - desto bättre arbetsvillkor. Rätten att organisera sig är något vi måste försvara. Det är än så länge en självklarhet i Sverige med fackliga rättigheter, men i många delar av världen är detta ingen självklarhet. Enligt mitt sett att se det så är fackliga rättigheter likställt med mänskliga rättigheter så därför tyckte jag att det är en passande titel för denna blogg.

Hör gärna av dig med kommentarer på det jag skriver samt om du har frågor och funderingar om facket i allmänhet och SKTF i synnerhet.

1 kommentar:

  1. Grattis till att du äntligen kommer ut i din fackliga läggning i blffens värld. Vi är många som med stor förväntan kommer att följa dina bravader i din bloff

    SvaraRadera