tisdag 17 november 2009

Våga satsa på förebyggande arbete trots ekonomin

Nu var det några dagar sen som jag bloggade, och det beror på att internet har slutat att fungera hemma hos mig. Jag kan inte neka till att jag fått lite abstinensbesvär så nu känns det skönt att få göra ett nytt inlägg. Just nu sitter jag på X2000 på väg upp till Stockholm och SKTFs högkvarter för en första träff där jag ska få vara med och arbeta fram förbundets nya HBT-utbildning. Det känns väldigt spännande...

En nyhet som blivit väldigt uppmärksammad över hela Sverige under de senaste dagarna är att Torslandaskolan i Göteborg brunnit ner till grunden, och polisen misstänker att branden var anlagd. 2008 hade jag uppdraget som huvudskyddsombud för SKTFs medlemmar i Torslanda, och jag besökte ofta Torslandaskolan eftersom jag hade flera medlemmar som arbetade där. Självklart känner nu både personal och elever stor sorg över vad som hänt med deras skola, och Torslanda har en stor utmaning framför sig för att kunna genomföra undervisningen framöver.

Bränder och skadegörelse tillhör vardagen på skolorna i Göteborg numera, och var något som jag starkt fick erfara när jag arbetade på Rambergsskolan där skadegörelsen kostade flera hundra tusen per år. Flera skolor har fått tillstånd att använda kameraövervakning och då har skadegörelsen minskat betydligt just där, men istället flyttat till andra skolor. Kameraövervakning löser därmed inte alla problem utan vi skulle behöva mer långsiktigt arbete för att komma åt problematiken, och där fyller givetvis det förebyggande arbetet, som utförs på bl.a. på fritidsgårdar och i socialtjänsten, en viktig funktion. Detta väljer man dock att skära ner på i Göteborgs kommun i dessa spartider. Men vi måste våga tänka långsiktigt och våga prioritera det förebyggande arbetet, även när det är ekonomisk kris som det är idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar