fredag 13 november 2009

Varför måste vi lagstifta om solidaritet?

Befinner mig just nu i Borås på studieförbundet Sensus årliga ledarseminarium, jag är kursledare för SKTFs fackliga utbildningar och eftersom vi har ett tätt samarbete med Sensus får vi delta i den här typen av aktiviteter. Det känns väldigt gott att få ett break i den just nu hektiska vardagen och samtidigt få påfyllnad med inspiration och kunskaper. Idag har jag deltagit i ett seminarium om kreativt skrivande samt ett om islam i globaliseringens era och i morgon blir det ett om osynliga funktionshinder. Jättespännande!

Kan inte låta bli att passa på att kommentera debatten kring Vellinge kommun och deras ovilja att ta emot 30 ensamma flyktingbarn som tvingats lämna sina hemländer och där flera förlorat sina föräldrar. Jag blir både upprörd och ledsen över kommunstyrelsens agerande, de visar en egoistisk och osolidarisk människosyn som jag inte kan förstå och än mindre acceptera. Vellinge är en av Sveriges rikaste kommuner så detta handlar inte enbart om kostnader (Malmö kommun betalar dessutom för barnens vistelse), utan om människosyn. Jag hoppas att statsminister Fredrik Reinfeldt markerar mot sina partikamrater i Vellinges kommunstyrelse, deras agerande känns mer Sverigedemokraterna än Moderaterna.

Det borde inte behövas, men jag håller med flera debattörer som kräver en lag som tvingar alla Sveriges kommuner att ta emot flyktingar. Även om det känns sorgligt att man måste lagstifta om solidaritet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar