söndag 4 september 2011

Namnbytet engagerar

Jag har fått oerhört många reaktioner på namnbytet och att vi numera heter Vision. De flesta är positiva, även om många framför att det känns ovant. Ett fåtal är negativa och förstår inte varför. Men jag är glad över att de hör av sig så vi får diskutera saken och jag får möjligheten att berätta om processen som lett oss hit.

Vi tog beslut om att byta namn på förbundsmötet i september 2010, och gav samtidigt förbundsstyrelsen fullmakt att ta beslut om vilket namn det skulle bli. Det hade blivit väldigt svårt att hantera en sådan process på en kongress eftersom vi då hade tvingats gå ut offentligt med alternativen, och då hade någon kunnat passa på att köpa namnen och namnskydda dem. Vi har ju dessutom valt vår förbundsstyrelse utifrån att de är kloka personer så det kändes tryggt att lämna över frågan i deras händer.

Efter det utlystes en namntävling där man fick skicka in förslag, och det var faktiskt en medlem som skickade in förslaget Vision. Jag tycker det nya namnet är toppenbra, och det förpliktigar oss till att ständigt sikta framåt och ligga i framkant när vi driver frågor. Vårt gamla namn växte vi ur, vi organiserar inte bara kommunaltjänstemän längre utan även medlemmar i landsting, kyrka och en hel del privata verksamheter.

Igår när jag sätt på tåget hem från Stockholm råkade jag höra en person säga: "Det står i tidningen att SKTF bytt namn till Vision. Fy fan vad patetiskt! Nu har de säkert lekt facket förändras igen och varit ute och lyssnat på medlemmarna istället för att våga bestämma själva." Jag blev inte det minsta provocerad, utan istället full i skratt. För mig är det en självklarhet att vi ska lyssna på våra medlemmar, det är ju där vår organisation hämtar all sin kraft. Och det känns kul att förslaget "Vision" kom från en medlem. Sen är det ju omöjligt att göra alla nöjda, men jag vågar nog lova att i stort sett alla kommer att känna att namnet växer. Mina kollegor i Unionen har berättat att det var så för dom, och nu känns ju deras namn klockrent.

Nu börjar dock det roliga arbetet: vi ska fylla Vision med massor av bra innehåll. Se till att hänga med på vår häftiga resa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar