måndag 12 september 2011

Skall facket erbjuda sjukförsäkringar?

Det debatteras just nu flitigt om fackförbunden skall erbjuda sina medlemmar att teckna privata sjukförsäkringar till förmånligt pris. Min magkänsla säger att facket inte ska syssla med sånt utan istället kämpa för en sjukvård som är tillgänglig för alla. Men frågan är inte så enkel. Exempelvis tecknar fler och fler arbetsgivare sjukförsäkringar för sina medarbetare, vilket i förlägningen kan låsa fast medarbetare hos just den arbetsgivaren samt att möjligheten till snabb sjukvård blir avhängt av att du har en anställning. Är det då inte bättre att fackförbunden erbjuder denna möjlighet till alla sina medlemmar, även till arbetslösa?

Jag har slängt ut denna fråga på Facebook idag och den har debatterats livligt. Flera kloka vänner är väldigt tydliga med att de tycker att facket absolut inte skall ge sig in i detta eftersom de tycker att man då bidrar till en sjukvård som exkluderar vissa grupper. Jag håller med i sak, samtidigt som vi heller inte får blunda för samhällsutvecklingen. Vi måste hela tiden ställa oss frågan om vad som blir bäst för våra medlemmar, och här är jag inte säker.

Jag kommer att tänka på a-kassereformen som en paralell till debatten om sjukförsäkringar. Medan TCO- och LO-förbunden demonstrerade på gator och torg mot regeringens beslut lobbade Saco-förbunden stenhårt för att a-kassereformen skulle gynna deras medlemmar. Saco lyckades genom att deras medlemmar idag har den lägsta a-kasseavgiften. Jag säger inte att detta var rätt. Jag anser att fackförbund också har ett ansvar att se frågor i breda och långsiktiga perspektiv, och jag tycker inte om när man ställer olika grupper emot varandra. Men fackförbund får heller inte blunda för samhällsutvecklingen och strunta i att hänga med i den p.g.a. principiella skäl. Återigen måste vi ständigt påminna oss om att ställa frågan: vad blir bäst för våra medlemmar?

Jag hoppas att TCOs styrelse tar ett ordentligt grepp om denna komplexa fråga och kommer överens om en gemensam linje. Det får inte bli så att alla TCO-förbund spretar åt alla håll. Här krävs ett gemensamt krafttag för att vi ska bli framgångsrika i slutändan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar