tisdag 29 november 2011

"Jag vill att mitt fackförbund står för det jag tror på är viktigt för mig"


Vision deltar varje år med en monter på Internationella torget under Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Där berättar vi om vårt internationella engagemang och varför vi kallar oss för en Fair Union.

2011 arrangerade vi en tävling i vår monter där man fick svara på frågan "Vad föreslår du man kan göra för att arbetslivet ska bli schystare för fler?".

Det vinnande bidraget kom från studenten Linda Skogman som pluggar till civilingenjör på Chalmers:

"Det bör finnas ett fokus på schysta villkor inte bara lokalt men även globalt. Hela värdekedjan bör undersökas/granskas innan inköp görs. Samma villkor och lön som för svenskar bör även gälla för gästarbetare för att säkra svenska jobb men även för att göra Sverige till en attraktiv arbetsplats."

Jag kontaktade Linda för att ställa några frågor om hennes syn på arbetslivet och på facklig verksamhet.

Hur tänkte du när du lämnade ditt förslag på hur arbetslivet kan bli schystare för fler?
Främst blev jag glad när jag på Bokmässan såg att det fanns en Fair Union. Rättvisefrågor är viktiga för mig och när jag lämnade mitt förslag tänkte jag på det jag tycker saknas när många beslut gällande inköp tas, nämligen att se till hela värdekedjan och inte bara till lägsta pris eller villkoren hos närmaste leverantör. För att kunna säkra hållbarhet i beslut måste man oftast se utanför företagets gränser. Men det är lika viktigt att alla erbjuds samma villkor som arbetar i Sverige, dels för att Sverige ska kunna locka som en attraktiv arbetsmarknad utomlands men även för att inte konkurrera ut jobben på hemmaplan.

När du kommer ut i arbetslivet efter att du har avslutat din utbildning, vilka förväntningar har du då på det fackförbund som du väljer?
Att mitt fackförbund står för det jag tror på är viktigt för mig. Jag söker ett kunnigt fackförbund som kan svara på frågor som rör min arbetssituation och som har bra koll på dagsläget.

Vad är viktigast för dig för att du ska trivas på en arbetsplats?
För mig är det viktigt att jag kommer bra överrens med mina kollegor och chefer samt att jag får utmanande arbetsuppgifter samtidigt som jag får stöd att utvecklas i min arbetsroll. Andra saker som är viktiga att jag blir rättvist behandlad. Jag vill ha en lön som motsvarar den mina kollegor med samma arbetsuppgifter har till exempel.

Vilka tycker du är de främsta argumenten för att gå med i facket?
Jag tycker att facket har en viktig roll i arbetslivet. Det är bra att samla kunskap och erfarenhet kring arbetsrelaterade frågor som stöd för den anställda. Det är också bra att facket finns som en extern part som kan hjälpa till om något oväntat skulle hända i arbetssituation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar