fredag 29 januari 2010

JO riktar hård kritik mot Försäkringskassan

Då var det fredag igen och arbetsveckan lider mot sitt slut. Det har varit en händelserik vecka här i Göteborg där Kommunfullmäktige beslutat både om ny stadsdelsorganisation och införande av trängselavgifter, två positiva beslut enligt mig.

I veckan har vi också kunnat läsa om att JO riktar hård kritik mot Försäkringskassan efter att ha granskat 13 anmälda fall. Bl.a. lät man en person vänta i åtta månader på beslut om ersättning. I ett annat fall fick en person i Halland vänta i sex månader för att få sitt ärende om pension omprövat. Långsam handläggning, otillräcklig dokumentation och felaktig information är några av JO:s kritiska omdömen. I andra fall skriver JO om Försäkringskassans passivitet, bristande service och allvarliga kunskapsbrister. Försäkringskassan försvarar flera av fallen med att man varit underbemannade. JO kräver att alla 13 försäkringskassor vidtar åtgärder så att inte misshanteringen upprepas.

Man blir ju såklart illa berörd över alla människor som drabbas så hårt av denna misshantering, människor som redan har det tufft. Men jag lider också med personalen på Försäkringskassan som självklart mår otroligt dåligt över att inte ha förutsättningarna till att klara av sitt uppdrag. Regeringen och ansvarig minister Cristina Husmark Pehrsson måste ta tag i detta så att Försäkringskassan blir en fungerande myndighet så att redan utsatta personer inte ska behöva stå utan försörjning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar