torsdag 7 januari 2010

Tillbaks på jobbet igen

Idag är min första arbetsdag efter två och en halv veckas ledighet. Det känns riktigt skönt att vara tillbaka och jag ser fram emot ett spännande 2010, fyllt med stora utmaningar.

Göteborgs Stad står exempelvis inför stora förändringar under de kommande åren. Förslag finns om att minska ner antalet stadsdelar från 21 till 10, och man ser även över resterande förvaltningar. Även om omorganisationen kommer kräva mycket av de fackliga organisationerna så är jag i grunden positiv till förändringarna. Som jag ser det ger det oss stora möjligheter till att påverka organisationen och åstadkomma förbättringar, men då gäller det att vi som fackförbund tar chansen och för fram våra synpunkter och förslag. Och det kan SKTF Göteborgs medlemmar räkna med att vi gör.

Vi har också precis inlett en ny avtalsrörelse, SKTF lämnade fram vårt första yrkande strax innan årsskiftet. Det ska bli oerhört spännande att följa förhandlingarna, risken finns att det blir segdragna förhandlingar med tanke på finanskrisen och annat som händer i omvärlden.

För min personliga del ska det också givetvis bli väldigt spännande att få leda SKTF Göteborg genom alla utmaningar. Jag känner mig väldigt trygg med min styrelse som är ett oerhört starkt lag så det gäller för mig som lagledare att se till att lyfta var och en till stordåd, vilket jag inte tror kommer att vara några större problem. Att ha ett fackligt förtroendeuppdrag är väldigt speciellt och väldigt hedersamt. Att bära på ett förtroende är bland det finaste som finns och en stor förmån, och jag lovar att göra allt för att motsvara det förtroende som jag har fått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar