torsdag 26 april 2012

Människan bakom åldern

Igår träffade Vision Göteborgs framtidsgrupp (som består av ett antal medlemmar under 35 år) två representanter från Get to Know Us Sweden som arbetar med ett projekt som undersöker yngres ställning på arbetsmarknaden och i samhället för övrigt. Vi diskuterade om vi har upplevt svårigheter på våra arbetsplatser och i andra sammanhang för att vi är unga. Jag har själv upplevt att jag som yngst i ett sammanhang lättare blir ifrågasatt och hårdare får argumentera för min sak än vad äldre personer behöver göra. Ibland har mina kunskaper inte tagits på allvar för att jag har varit yngst i gruppen. Men det som jag blivit mest frustrerad över är att yngre personer alltför ofta ses som en homogen grupp istället för som enskilda individer. Oerhört märkligt synsätt, vad finns det för grund att tro att alla som är under 30 är lika varandra? Men det är inte bara yngre som kan ha det tufft på arbetsmarknaden utan även äldre personer. Jag blir ganska ofta kontaktad av medlemmar som känner att de inte ges samma möjligheter på sina arbetsplatser som yngre kollegor, det kan handla om allt från löneutveckling till karriärmöjligheter. Tänk om man kunde börja se människan bakom åldern istället för att stirra sig blind på en siffra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar