onsdag 29 juli 2009

Har män monopol på våld?

Då är jag äntligen på plats i Stockholm. Inledningen på gårdagen var kaotisk, jag upptäckte när jag satt på tåget att jag bokat biljetter till fel datum (nästa vecka istället för denn. Detta framkom genom att en kvinna påstod att jag satt på hennes plats. Så det var bara att kliva av och försöka boka om biljetterna. Då kom jag också på att har jag bokat fel datum för tågbiljetterna så har jag garanterat även bokat fel datum för hotellrummet, och det stämde givetvis (ibland hatar jag att ha rätt). Som tur var hade hotellet ett rum ledigt så det löste sig till det bästa. Jag får skylla på att min hjärna tagit semester. :)

Väl uppe i huvudstaden (något försenad) hann jag i alla fall med ett stopp i Pride House. Det var Socialdemokratiska kvinnoförbundet och Värnpliktsrådet som arrangerade ett seminarium med titeln "Det manliga våldsmonopolets effekter". 90 procent av allt våld i samhället utförs av män och man funderar ju vad detta beror på. Enligt min, och många andras, mening beror det på normen över hur en man skall vara: stark, macho, älska krig o.s.v.

En värld som är väldigt manlig är Försvaret och det blev en mycket intressant diskussion där två ungdomar från Värnpliktsrådet deltog, en kille och en tjej. Jargongen inom försvaret kan vara mycket rå och fördomsfull, särskilt mot kvinnor och hbt-personer. Jag tycker att det är intressant att detta så sällan diskuteras och debatteras trots att Försvaret är en politisk styrd verksamhet. Varför ställer politikerna så lite krav på Försvaret och innehållet i deras verksamhet?


Efter seminariet blev det releaseparty för Lars och Niklas Gårdfeldts roman "På knä i Köpenhamn". Lars är präst i Svenska kyrkan och forskare och har gjort sig känd som aktivist för hbt-personers rättigheter. Han har tillsammans med sin bror Niklas skrivit den första kioskromanen med en homosexuell huvudperson. Det ska bli spännande att läsa boken, trots att kioskromaner inte vanligtvis brukar ha en plats på mitt nattduksbord. Nedan ser du två bilder från partyt där Tasso Stafilidis reciterar ur boken samt Lars Gårdfeldt själv som berättar om sin roman.




Nu är det dags för hotellfrukost och sen en dag fylld av intressanta seminarier, bl.a. två som arrangeras av våra fackliga kamrater i Unionen. I kväll invigs dessutom Pride Park i Tantolunden och det står bl.a. en hyllningskonsert till Dusty Springfield på programmet. Jag återkommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar