måndag 13 juli 2009

Jag älskar fotboll men inte supporterkulturen


Jag är en passionerad supporter till IFK Göteborg, Sveriges mest framgångsrika fotbollslag genom tiderna. Det har jag varit sedan barnsben och jag kan konstatera att de blåvita ränderna aldrig går ur, jag blir fortfarande lika engagerad och nervös när jag besöker matcherna. I kväll har Blåvitt bortamatch mot AIK och givetvis tänker jag följa matchen på storbild på O'Learys. Vinner vi i kväll så rycker vi något i toppen av tabellen och har då 4 poäng ner till Elfsborg, det hade inte varit helt fel. :)


Läser i Aftonbladet att Blåvitt håller sin resväg hemlig eftersom man är oroliga för att attackeras av AIK-fans (eller så kallade AIK-fans). Förra året kastades sten mot spelarbussen och det vill man undvika i år. Detta är ju fullständigt absurt och jag är oerhört trött på dessa så kallade supportrar som tar varje tillfälle i akt att använda fotbollen som ursäkt för att utöva våld och gärna förstör upplevelsen inne på arenorna för oss andra genom att skrika rasistiska, homofoba och kvinnofientliga glåpord.


Supporterkulturen är en väldigt sluten värld och är det någonstans där jämställdhets- och mångfaldsdebatten inte slagit igenom så är det där. Supporterklubbarna har såklart ett stort ansvar för att komma tillrätta med detta, men också föreningarna genom de signaler man sänder ut till sina fans. Jag tycker t.ex. att AIK och Hammarby är föredömen som deltar med sina spelare, supportrar och föreningsflaggor i den stora paraden under årets Pride-festival i Stockholm. Detta är något för mitt kära IFK Göteborg att ta efter, det hade exempelvis varit kul om de kunde spela någon match i regnbågsfärgerna under nästa års HBT-festival i Göteborg.
Åtminstone tycker jag att man någon gång strax innan matchstart kunde ta till orda och markera att man är en förening som självklart förespråkar jämställdhet och mångfald och samtidigt markera mot de supportar som ständigt slänger sig med kvinnofientliga, rasistiska och homofoba könsord. Det borde väl inte vara några problem för IFK Göteborg 2009, eller?

3 kommentarer:

  1. men kära Marcus ...vet du inte att sporten hindrar många män från att ta ansvar i sina familjer ? Rörande "stolthets" galan så ...visst men visst kan man vara stolt utan trams och sk "glamor" ...tenderar inte "spektaklet" att göra hbt världen till allt annat är något normalt i vardagen ? Homofoberna ser ju detta som trams

    SvaraRadera
  2. å du " om VI vinner .... menar du att du är en del av laget eller är det bara en dröm ?

    SvaraRadera
  3. Eller så gör man som jag kära Ove: tar med sig familjen till fotbollsarenan. :)

    Visst kan man tycka att det inte ska behövas några "spektakel" utan att jämställdhet och mångfald skall vara naturligt, men verkligen är ju sån att det inte är naturligt inom sportvärlden och supporterkulturen. Därför tycker jag att det behövs "spektakel" för att få människor att öppna sina ögon och markera gentemot dom kvinnofientliga, rasistiska och homofoba krafterna som frodas inne på arenorna.

    Förresten trodde jag att du gillade spektakel, är inte du medlem i Lattjo Lajban-facket? ;)

    SvaraRadera