lördag 4 juli 2009

London here I come


På måndag reser jag till London som är min favoritstad näst efter Göteborg. Jag har alltid trivts utomordentligt med staden, dess invånare, puls och utbud. London är som Göteborg fast mycket större, det finns ju en anledning till att Göteborg kallas för "Lilla London". :)

För mig är det självklart att resa schyst, d.v.s. med ett flygbolag som har kollektivavtal och där personalen arbetar under schysta villkor. Därför är Ryan Air inte aktuellt, ett företag som konsekvent vägrar att teckna kollektivavtal och där man kan ha en mängd synpunkter på personalens arbetsförhållanden. Jag betalar gärna några hundralappar extra om jag får garantier för att personalen har schysta villkor på jobbet, vilket är en rättighet man har om ens arbetsgivare slutit ett kollektivavtal med facket.

Att resonera som jag gör är ett utmärkt exempel på hur man som enskild kan göra en aktiv insats för schysta arbetsvillkor. Du kan själv göra en insats genom att t.ex. bara äta på restauranger eller resa med bolag som slutit kollektivavtal med facket, detta kan du kontrollera med den fackförening som organiserar personalen på företaget. I den privata sektorn handlar det oftast om Hotell och Restauranganställdas Förbund (HRF), Handelsanställdas Förbund eller Unionen.

Eftersom jag nu sticker iväg en vecka tar jag en paus från bloggandet. Däremot kommer jag säkert inte kunna hålla mig från att göra inlägg via Twitter direkt från London. :)

2 kommentarer:

  1. Låt oss alla bojkotta ryan air !!!!! Detta skitbolag !!!!!

    SvaraRadera
  2. För mig är det som sagt självklart att betala några hundralappar extra om jag vet att personalen på flygplanet arbetar under schysta villkor.

    SvaraRadera