söndag 19 juli 2009

KD positivt till abortregister

Jag läser att Kristdemokraterna är postiva till läkaren Anders Miltons förslag om att registrera alla kvinnor som gör abort. Syftet är att minska antalet aborter och man tror att registrering ska förbättra det förebyggande arbetet.

Jag får alltid en olustkänsla så fort jag hör ordet "registrering", det får mig alltid att tänka på alla historiska integritetskränkningar (t.ex. den Socialdemokratiska regeringens åsiktsregistreringar i det kalla krigets skugga). Förslaget om att registrera aborter känns otäckt och skrämmande, och synnerligen integritetskränkande.

Visst är det viktigt med ett arbete för att förebygga aborter men det löser man inte genom ett integritetskränkande register. Satsa istället på att förbättra sex- och samlevnadsundervisningen i skolan, framförallt värdegrundsfrågorna. När jag gick i skolan fick vi aldrig diskutera jämställdhets- och genusfrågor utan sex- och samlevnadsundervisningen var helt fokuserad på det rent tekniska. Jag fick lära mig allt om kvinnors menstruationscykel men ingenting om det gemensamma ansvaret och om jämställdhet i relationer.

Det gläder mig i alla fall att övriga allianspartier är emot förslaget. Därför hoppas jag att regeringen snarast slänger förslaget i papperskorgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar