torsdag 2 juli 2009

Schyman kritiserar facket för att inte klara kvinnolönerna

Jag har alltid varit svag för Gudrun Schyman. Oavsett vad man har för politiska åsikter tycker jag att Gudrun är värd all respekt och beundran för sin envetna kamp för jämställdhet och mänskliga rättigheter. Hon kommer f.ö. att besöka Göteborg 8 mars nästa år för att delta i det arrangemang som vi i SKTF genomför tillsammans med våra kamrater i Lärarförbundet, ST och Unionen under internationella kvinnodagen. Gudrun kommer att tala om sitt liv som "riks-feminist" och det lär bli en minnesvärd kväll.

Givetvis befinner sig Gudrun i Almedalen denna vecka. Igår deltog hon i ett seminarie med titeln "Hur löser feminister den ekonomiska krisen?". Hon passade då på att kritisera facket för att inte ha klarat uppdraget lika lön för lika arbete och att de patriarkala strukturerna också finns inom fackföreningsrörelsen. Hon menar också att den ekonomiska krisen är ett gyllene tillfälle att förändra strukturerna som innebär att man får mer betalt om man jobbar med maskiner än med människor.

Jag håller fullständigt med Gudrun och kommer driva på min egen fackförening så att vi tar vårt ansvar i detta arbete. Förutom att vara 1:e vice ordförande för SKTF Göteborg är jag också ansvarig för jämställdhet och mänskliga rättigheter så detta är frågor som ligger mig varmt om hjärtat.

Klicka här för att läsa mer om seminariet som Gudrun Schyman deltog i igår.

Till sist vill jag bara säga att för mig är det självklart att kalla mig för feminist. Tyvärr har detta blivit ett bespottat ord genom härskartekniker som använts av rädda män under många år men för mig är det så enkelt att det handlar om att man inser att det finns strukturer i samhället som innebär att kvinnor inte får samma möjligheter som män och att vara feminist innebär att man vill utplåna dessa strukturer.

2 kommentarer:

  1. Schyman är väl vad allmänheten skulle kalla för populist ? Var det inte denna kvinna som generaliserade alla män som talibaner ? ...men Gudrun har en poäng i sin kritik av fackföreningarna .... dessa föreningar som allt mer blivit en del av etablisimanget. Detta beror till stor del på SAP som är "gift" med LO ....vi är alla människor ...oavsett kön . !!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Här måste jag försvara Gudrun. Det hon sa var att det i Sverige liksom i talibanernas Afghanistan finns strukturer som systematiskt förtrycker kvinnor. Påståendet om att Gudrun kallat svenska män för talibaner är således felaktigt.

    SvaraRadera