torsdag 11 mars 2010

Allt färre vill bli skyddsombud - men i Göteborg är det tvärt om

Läser i SKTF-tidningen om att "Allt färre vill bli skyddsombud". Oroväckande , men jag kan i alla fall säga att detta inte stämmer i Göteborg, vi upplever ett stegrande intresse för att engagera sig fackligt. Vi har just nu ett enormt tryck på våra grundutbildningar för skyddsombud, och våra kompetensutvecklingsdagar för ombuden är välbesökta.

Mitt allra första fackliga uppdrag var f.ö. som skyddsombud på min arbetsplats. Jag tog på mig detta uppdrag för att jag ville arbeta för att mina kollegor (och jag själv) skulle ha det bra på jobbet, och det är fortfarande grunden för mitt fackliga engagemang. Det är dessutom väldigt lärorikt och utvecklande att vara skyddsombud, arbetsmiljöfrågor är otroligt spännande att driva.

Min fackliga kollega, och mentor, Ove Wåhlander, arbetsmiljöansvarig i SKTF Göteborg, brukar alltid inleda de utbildningar vi håller för skyddsombud med att prata om Arbetsmiljölagen 2 kap. 1 §, som han beskriver som "ren poesi": "Arbetsmiljön skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetets natur och den sociala och tekniska utvecklingen i samhället. Arbetsförhållandena skall anpassas till människors olika förutsättningar i fysiskt och psykiskt avseende. Arbetstagaren skall ges möjlighet att medverka i utformningen av sin egen arbetssituation samt i förändrings- och utvecklingsarbete som rör hans eget arbete. Teknik, arbetsorganisation och arbetsinnehåll skall utformas så att arbets­tagaren inte utsätts för fysiska eller psykiska belastningar som kan medföra ohälsa eller olycksfall. Därvid skall även löneformer och förläggning av arbetstid beaktas. Starkt styrt eller bundet arbete skall undvikas eller begränsas. Det skall eftersträvas att arbetet ger möjligheter till variation, social kontakt och samarbete samt sammanhang mellan enskilda arbetsuppgifter. Det skall vidare eftersträvas att arbetsförhållandena ger möjligheter till personlig och yrkesmässig utveckling liksom till självbestämmande och yrkesmässigt ansvar."

Jag håller med Ove, detta är ren poesi och visst är det fantastiskt att en god arbetsmiljö är en lagstadgad rättighet för oss alla! Skyddsombuden har en viktigt roll i att se till att detta efterföljs på arbetsplatsen, och det kan ju kanske kännas som ett väldigt stort ansvar, men är man medlem i SKTF har man ju hela vår enorma organisation i ryggen som stöd. Och jag tycker som sagt att det är en fantastisk förmån att få arbeta för att ens kollegor ska ha det bra på jobbet och schysta arbetsvillkor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar