torsdag 27 maj 2010

Kaosartad väg mot landstingskonferens i Uppsala

Har idag besökt SKTFs landstingskonferens (som ägde rum i Uppsala) för att berätta om hur vi i SKTF Göteborg arbetar med yrkesfrågor. Vi har bl.a. yrkesnätverk där medlemmar träffas för att diskutera sina arbetssituationer och villkor, och så driver vi sedan deras intressen tillsammans. Ett exempel är på detta är den enkät som vårt administratörsnätverk använt för att belysa administratörernas arbetssituationen, och hur innehållet i deras tjänster förändrats genom åren utan att det har fått någon effekt i lönekuvertet. Ett fantastiskt bra underlag, med väldigt hög svarfrekvens, som vi kommer att använda för att driva dessa frågor. Ett annat exempel är vårt kulturnätverk som tack vara att man träffades upptäckte att likabehandling inte fanns i Göteborgs Stad när det gällde titlar och värderingar för vissa tjänster på kulturområdet, vilket vi nu har rättat till. Och ett tredje exempel är den stora förändring som är på gång gällande Göteborgs Stads växlar, men där medlemmarna är med på banan från början och framför åsikter och konstruktiva förslag genom det nätverk vi bildat för denna organisationsförändring.

Andra saker som vi gör är att arrangera yrkesdagar, opinionsbildar kring varje yrkes situation, håller riktade medlemsutbildningar för vissa yrken m.m. Detta arbete är väldigt positivt, och har medfört att medlemmar som aldrig engagerat sig fackligt tidigare nu är väldigt engagerade. Jag tycker också det är väldigt roligt att vi faktiskt inte driver dessa frågor åt medlemmarna, utan vi gör det tillsammans. Modernt fackligt arbete helt enkelt.

Dagen började dock kaosartat. Tåget till Stockholm var en halvtimma försenat, vilket gjorde att jag missade anslutningståget till Uppsala. När jag sprang till SJs resebutik för att köpa en ny biljett upptäckte jag att min plånbok var borta, förmodligen stulen medan jag slumrade till på tåget. Därmed var jag helt fast, utan tillgång till kontanter och kort, men Yvonne Ahlström från vårt förbund kom nedspringande till centralen och betalade en ny blijett så att jag kunde ta mig till Uppsala. Dessutom hörde SJ av sig och berättade att de hittat min plånbok, tömd på kontanter men med alla kort kvar. Jag vill ge all eloge till personalen i SJs resebutik på Stockholms Central, ett sådant fantastiskt engagemang och bemötande är värd all heder och respekt. Det sa jag också till deras chef när jag hämtade ut plånboken. :)

2 kommentarer:

  1. Vill ge en stor eloge till Marcus som kom till Uppsala efter denna kaotiska morgon - fattar inte att han kunde vara så engagerad och entusiasmerad efter händelsen på tåget till Stockholm. Tack för att det finns så härliga människor och att just du finns inom SKTF.

    Helene SKTF PV/TV Södra Älvsborg

    SvaraRadera
  2. Tusen tack Helene, vad gullig du är. :)
    Det var verkligen härligt att få träffa er, hoppas att vi ses snart igen.
    Kram Marcus

    SvaraRadera