söndag 16 maj 2010

Regnbågspromenad

HBT-festivalen 2010 avslutades med historiens första "Regnbågspromenad" i Göteborg. Tusentals personer slöt öpp och tågade för HBT-personers rättigheter. Promenaden avslutades med en artistgala på Götaplatsen, där två gaypar också vigdes. Till min stora glädje tilldelades Berit Larsson, rektor på Kvinnofolkhögskolan i Göteborg, RFSLs pris "Homosexuella rosen". Hon fick priset för sin livslånga gärning för den likakönade kärlekens möjligheter och sin kamp för att stärka homosexuellas identitet och självkänsla. Jag har själv haft Berit som ledare under kursen "Genus & interkulturalitet", som är den allra roligaste och mest givande kurs jag någonsin deltagit i. Stor grattis Berit, du är verkligen värd priset.

Nu är årets HBT-festival till ända och jag är stolt över att SKTF varit en del av detta evenemang och visat att HBT-personers rättigheter är en självklar fråga för facket att arbeta med.











1 kommentar:

  1. Åh jag är också superstolt att SKTF var så aktiva. Så himla kul. Spara de där schysta skyltarna, de vill jag låna framöver :)

    SvaraRadera