lördag 26 februari 2011

Hat är ett slöseri med känslor

Läser i GP om en Facebook-grupp som riktar sig mot en tjej som tydligen medverkade i en Halebop-reklam, och som blev så hånad och hatad att Halebop inte såg något annat alternativ än att stoppa reklamen. Facebookgruppen, som hittills samlat över 48 000 medlemmar, svämmar över av kränkande kommentarer.

Det är fruktansvärt att återigen se hur många som helt obetänkt och oreflekterat kan delta i en aktiv mobbing. Det är också så bedrövligt och obehagligt att se hur lite som behövs för att människor ska trigga varandra till grövre och grövre påhopp mot en annan medmänniska. Det är lätt att få sin åsikt hörd på nätet, men det innebär också ett ansvar för att fundera vad det innebär för andra när jag sprider mina åsikter. Och det går aldrig att acceptera att hat sprids, hat är en sånt oerhört slöseri med känslor. Jag hoppas att Facebook stänger denna hatgrupp, och att tjejen som drabbats står på sig, orkar se framåt och struntar i sina belackare. Dessa personer kan inte ha någon vidare självkänsla själva eftersom de måste uppbringa hatkänslor mot människor de inte ens känner.

3 kommentarer:

  1. Det kan ha ett pris att bli offentlig person.

    SvaraRadera
  2. Offentliga personer får räkna med att kritiskt granskas, men det är däremot inte ok med personliga påhopp, hatattacker och mobbing. Då har man överträtt gränsen för vad som är ok.

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
  3. Jag har läst GP:s artiklar i detta ämne, men förstår fortfarande inte vad den utpekade tjejen ska ha gjort. Det jag har luskat fram är att hon deltar i ett egenproducerat reklam-klipp för en operatör i mobiltelefon-branschen. Vad är det på videoklippet som upprör unga människor att många har gått med i en grupp på facebook för att just rikta sitt hat mot tjejen som var med i reklamklippet. Kan någon upplysa mig om detta?

    Hälsningar, Robert

    SvaraRadera