söndag 20 mars 2011

Feminist? Javisst!

Igår var jag inbjuden till en konferens som anordnades av Socialdemokraternas studentförbund. De ville att jag skulle tala på ett separatistiskt pass (där bara män deltog), om feminism och om mitt engagemang för jämställdhet. För mig är det en självklarhet att kalla mig för feminist. Själva ordet är ju dock väldigt laddat för vissa, och också missbrukat av många, men för mig personligen betyder det att man inser att det finns strukturer i samhället som systematiskt förtycker kvinnor, och om man kallar sig för feminist så vill man förändra dessa strukturer. För övrigt har jag en rätt så enkel syn på mitt engagemang för jämställdhetsfrågor, det handlar om min grundläggande tro på alla människors lika värde oavsett kön.

Besöket hos s-studenter var väldigt roligt och intressant, det första separatistiska mötet jag någonsin deltagit i. Det var ett stort engagemang bland åhörarna, och flera hade svårt att acceptera min enkla syn på feminism och jämställdhet. Särskilt min åsikt om att strukturella löneskillnader framförallt beror på de strukturer i samhället som gör att kvinnors insatser värderas lägre jämfört med mäns. Sen finns det såklart inte enbart en orsak till ett problem av denna dignitet, men jag är väldigt trött på oviljan hos många att vägra inse att detta faktiskt handlar om de strukturer och könsnormer som vi är inpräntade med sedan födseln.

Jag fick flera intressanta frågor, och hade gärna stannat längre för att diskutera mer och djupare. Det skulle vara kul att någon gång även bli inbjuden till fler partier, exempelvis Moderaterna, för att diskutera samma frågor. Tyvärr upplever jag en stor ovilja från politiska partier att driva jämställdhetsfrågor och fatta beslut om reformer som skulle främja jämställdheten: exempelvis individualisera föräldraförsäkringen och subventionera RUT-avdraget kraftigt för småbarnsfamiljer. Man måste våga fatta beslut som faktiskt förbinder en till saker och ting för att det ska nå resultat, det är i alla fall min erfarenhet - inte minst när det gäller jämställdhetsfrågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar