onsdag 16 mars 2011

Varför är det så känsligt med jämställdhetsreformer?

TCOs Ulrika Hagström och Kerstin Olsson presenterade ett förslag på DN Debatt häromdagen om att hushållsnära tjänster ska subventioneras med upp till 90 procent för barnfamiljer där båda föräldrarna arbetar. Eftersom arbetsfördelningen i hemmet fortfarande missgynnar kvinnorna så skulle denna reform innebära att kvinnorna ges möjlighet att göra egna val för att kunna ta en större plats i arbets-, närings- och samhällslivet, menar debattörerna.

Jag tycker att debatten kring det s.k. "RUT-avdraget" ofta blir ganska märklig, framförallt från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet som oftast framför åsikten att subventionen borde avskaffas helt. Det tycker inte jag, men jag tycker (liksom TCO) att RUT måste reformeras. Idag är det till största delen höginkomsttagare som utnyttjar avdraget, personer som skulle haft råd med hushållsnära tjänster även om RUT inte fanns. Jag tycker att TCOs förslag är alldeles utmärkt, och tror att det skulle innebära mycket för stressade småbarnsföräldrar - inte minst för kvinnor.

Detta är en väldigt laddad fråga, vilket jag bl.a. märkt när jag lagt ut en länk till debattartikeln på min Facebook-sida, och flera kamrater sågar förslaget eftersom man tycker att män istället borde ta ett större ansvar i hemmet. Självklart borde männen göra det, men hur ska vi nå dit? Varför är det så känsligt med reformer som syftar till att främja jämställdheten (jag tänker också på föräldraförsäkringen som i mitt tycke borde individualiseras)? Vågar vi inte fatta beslut som tvingar oss framåt mot ett mer jämställt samhälle så når vi tyvärr inga större resultat. Så kom igen riksdagen: våga fatta beslut som främjar jämställdheten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar