onsdag 9 mars 2011

Min kvinnodag 2011


Upplevde en oerhört intensiv, men samtidigt fantastiskt rolig, kvinnodag igår. Mitt förhållande till kvinnodagen är lite tudelaD, samtidigt som det är positivt att det finns en dag under året då kvinnors villkor uppmärksammas världen över så önskar man ju att den inte skulle behövas, utan att kvinnor och män skulle få lika mycket utrymme alla dagar året om. Men tyvärr ser ju inte verkligheten ut så, därför fyller 8 mars fortfarande en väldigt viktig funktion.

Under eftermiddagen höll jag både i ett seminarium med titeln "När ska vi sluta sätta lön efter kön?", och deltog i en paneldiskussion med titeln "Är jämställdhet en förutsättning för en hållbar framtid?". Mitt seminarium befolkades i stort sett enbart av gymnasieungdomar, vilket gjorde att jag improviserade fram ett nytt upplägg än vad jag hade tänkt från början, och lade fokus på varför man ska vara med i facket, och vilken roll vi spelar i kampen för schysta arbetsvillkor. Jag fick massor med spetsiga frågor, och det blev en bra diskussion med ungdomarna. När vi kom in på jämställda löner så var det en tjej som frågade: "Hur svårt kan det egentliga vara?". En bra fråga, eller hur!

För tredje året i rad arrangerade TCO-förbunden SKTF, ST, Lärarförbundet och Unionen i Göteborg en gemensam aktivitet på kvällen, som i år gick av stapeln på Burgården. Vi inledde med en föreläsning av Tomas Wetterberg, ordförande för organisationen Män för Jämställdhet, som pratade om maskulinitet och mansnormer då och nu, och hur dessa präglar oss män och samhället i övrigt. Mycket intressant och inspirerande, och samtidigt skrämmande hur starka de stereotypa könsrollerna fortfarande är.

Vi hade också en dynamisk paneldiskussion om jämställda löner där Eva Nordmark, förbundsordförande för SKTF, Annette Carnhede, förbundsordförande för ST, Eva-Lis Sirén, förbundsordförande för Lärarförbundet och Shadé Jalali, likabehandlingsexpert på Unionen, deltog. Diskussionen leddes på ett förnämligt sätt av Frida Ohlsson Sandahl från studieförbundet Sensus. Att sammanfatta diskussionen i några korta rader är helt omöjligt, men man kan konstatera att så mycket behövar göras för att uppnå jämställda löner men att fack, arbetsgivare och politiker oftast fegar ur. Jag är personligen väldigt trött på att mitt eget fackförbund inte tagit ställning för en individualiserad föräldraförsäkring, för mig är det en självklarhet och en viktig åtgärd för att uppnå jämställda löner. Jag hoppas att debatten kring föräldraförsäkringen kan återupplivas inom SKTF igen, det kommer i alla fall jag att kämpa för. För övrigt blev jag oerhört imponerad och inspirerad av Eva, Annette, Eva-Lis och Shadé, de gör mig väldigt stolt över att vara TCOare.

Vi bjöds också på imponerande sång med feministisk touch från Brunnsbo musikklassers flickkör, Göteborgs häftigaste och coolaste kör enlig min mening.

2011 års kvinnodag kommer jag sent att glömma och den inspirerar mig till att fortsätta att kämpa för ett jämställt arbetsliv och ett jämställt samhälle för övrigt.

2 kommentarer:

  1. Fint inlägg, Marcus!

    Delat uttag av föräldradagar är snabbaste vägen till ett jämställt samhälle. Det blir tydligare och tydligare ju mer kunskap jag får om statistik och verklighet.

    SvaraRadera
  2. Eller hur! Vi får hjälpas åt att väcka den debatten till liv i vårt förbund.

    Kram Marcus

    SvaraRadera