onsdag 15 juni 2011

En modern facklig ledare


Igår fick jag vara med om att välja Annika Strandhäll till SKTFs nya förbundsordförande efter Eva Nordmark. Det var ett stort ögonblick för SKTF och för alla oss som samarbetat med Annika i Göteborg.

Annika är en modern facklig ledare som kommer att leda SKTF på ett strålande sätt i vårt fortsatta omfattande förändringsarbete. Hon har också ett enormt politiskt intresse och engagemang, och jag ser fram emot att detta kommer innebära att SKTFs fackliga politik för våra medlemmars bästa kommer att vässas ytterligare.

Annika berättade i sitt tal att hon som en av sina första åtgärder kommer att bjuda in företrädare för våra fackliga systerförbund, arbetsgivare och regering för att försöka få till en jämställdhetskommission som har som uppgift att komma överens om åtgärder för att minska löneskillnaderna mellan manligt och kvinnodominerade branscher. Det är på tiden, och jag tror att Annikas kompetens, engagemang och envishet kommer röna framgångar i detta arbete.

Annika lyfte också fram en av mina hjärte-frågor i sitt installationstal, att vi ska kämpa för att teckna kollektivavtal med våra arbetsgivare där dessa förbinder sig att aktivt motverka diskriminering genom konkreta åtgärder. Härligt att höra. :-)

Lycka till Annika! Jag är så glad och lycklig över att du blev vald, och inte minst väldigt stolt!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Gratulerar till det nya jobbet Annika men
    jag jag tycker tiden får utvisa om du är bra
    och om du yttra dej om FAS 3 eller är tyst det
    avgör om du är bra tycker jag.
    Jag hade hoppas på en person med erfarenhet av
    arbetslöshet blivit vald men man kan inte få
    allt som man brukar säga.
    Varma Hälsningar från Luleå
    Ombud

    SvaraRadera
  2. Annika är en underbar facklig företrädare, förankrad i verkligheten, stressad småbarnsmamma och värd allt det som nu drabbar henne. Att leda SKTF är en utmaning och hon har allt stöd för att leva upp till de förväntningar som vi förtroendevalda har på henne. Grattis Annika du är värd allt !!! Vi utgår från att du styr makten i förhandlingarna i kollektivavtal från tjänstemannaorganisationen emot förtroendeorganisationen! Än en gång Grattis Annika !!!

    SvaraRadera