lördag 4 juni 2011

Facket + HBTQ är = sant!


SKTFs andra seminarium under HBTQ-festivalen ägde rum igår: FACKET + HBTQ = SANT? där jag och några av mina fantastiska TCO-kollegor deltog: Shadé Jalali från Unionen, Eva Paxlind från Vårdförbundet, Elisabet Mossberg från Lärarförbundet och Andreas Westerius från FTF. Moderator var Ana Esteban från Facket Förändras.nu.

Vi konstaterade att våra egna förbund flyttat fram positionerna rejält när det gäller arbetet för HBT-personers rättigheter, och att detta gått väldigt snabbt. Bara för sex-sju år sedan var detta på de flesta håll icke-frågor inom facket. Men mycket finns kvar att göra, och alltför många HBT-personer känner det fortfarande inte som naturligt att att kontakta sitt fackförbund när man utsatts för kränkande särbehandling eller diskriminering. Som fackförbund anser jag att vi är skyldiga att se till att förtroendevalda och ombudsmän har den kompetens som krävs för att kunna företräda och stötta alla våra medlemmar på bästa sätt. Och dom resurserna har vi så det finns ingen anledning att skylla ifrån sig på resursbrist.

Jag är stolt över att det inom SKTF numera är en självklarhet att likställa HBT-personers rättigheter med fackliga rättigheter. Det handlar om alla människors lika värde, och att man inte ska exkluderas från arbetsplatsens gemenskap eller karriärmöjligheter på grund av den man är. Jag är också stolt över att vi ställer krav på våra förtroendevalda och ombudsmän att skaffa sig HBT-kompetens. Skall jag som förtroendevald exempelvis tilldelas en förhandlingsfullmakt så räcker det inte med att jag har en hög arbetsrättslig kunskap, utan jag måste också genomgå utbildningen ÖPPNA UPP. Det handlar inte bara om att kunna lagar och avtal, utan jag måste också kunna företräda och verka efter SKTFs värdegrund.

Facket + HBTQ är = sant inom TCO-familjen. Det handlar om att leva som vi lär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar