måndag 2 januari 2012

Min önskelista 2012

Jag har många önskningar som jag hoppas slår in 2012. Men ska jag försöka sålla och välja ut tre så får det bli dessa:

Ett löneavtal värt namnet
2012 ska Visions medlemmar få nya löneavtal. Jag önskar att SKL visar att de menar allvar med sin strävan efter att kommunerna och landstingen ska bli attraktiva arbetsgivare och ser till att teckna avtal med oss som innebär att vi får högre löneökningar än industrin och att löneskillnaderna mellan kvinnligt och manligt dominerade branscher därmed minskar. Det är dags att göra någonting åt könsdiskrimineringen på den svenska arbetsmarknaden! Jag önskar också att avtalen innehåller krav på arbetsgivarna att hålla en hög kvalitet i löneprocessen - det vill säga att alla Visions medlemmar ska få veta varför de har den lön de har och hur de ska göra för att förbättra sitt löneläge. Efter decenier med individuell lönesättning är det fortfarande alltför många av våra medlemmar som inte har en aning om hur deras chef bedömer deras prestation och därmed vad som förväntas av dem för att de ska få en god löneutveckling. Det är uruselt!

Arbetsmiljön i fokus
Fortfarande tas arbetsmiljöarbetet med en klackspark i alltför många fall. Men arbetsmiljöarbetet är det som borde prioriteras högst på varje arbetsplats - mår medarbetarna bra och har en god arbetsmiljö så presterar de ju bättre. Jag hör ofta från arbetsgivarhåll att "nu är det dags att ha medborgarfokus istället för medarbetarfokus". Självklart skall vi som arbetar med att göra livet bättre och enklare för göteborgarna ständigt ha ett medborgarfokus men varför behöver det ena utesluta det andra? En god och högkvalitativ kommunal service är avhängt av att medarbetarna i kommunen har det bra på jobbet. Så enkelt är det faktiskt.

Engagemanget i Göteborgs Stad uppmärksammas
År 2011 i Göteborgs Stad färgades till stor del av alla oegentligheter som avslöjades. I skymundan presenterades resultatet av medarbetarenkäten där det visade sig att engagemanget bland medarbetarna för deras arbetsuppgifter är oerhört högt. Oegentligheterna har skett bland personer på hög och relativ hög nivå i organisationen - bland alla dem som arbetar direkt med dom vi är till för är fokuset endast medborgarnas bästa. Det är dessa personer som är Göteborgs Stad och jag hoppas att deras insatser och engagemang får mer uppmärksamhet under 2012 än vad de fick under 2011. Det är dessa personer som är välfärdens okrönta hjältar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar