onsdag 7 december 2011

Fackliga förebilder: Marjo Nieminen


Marjo Nieminen är ordförande för Vision Göteborgs systeravdelning i Stockholms Stad. Hon är en enormt kunnig person och väldigt, väldigt klok. Jag beundrar henne också för hennes kampvilja som aldrig sviker. Hon har dessutom ett fullständigt underbart skratt som jag alltid blir lycklig av att få höra.

Vad var anledningen till att du valde att engagera dig fackligt från början?
Jag valde inte, mina arbetskamrater tyckte att jag skulle byta fack och vi skulle starta en lokal klubb på min arbetsplats och att jag kunde bli ordförande. Okej sa jag - tjejen som aldrig kunde säga nej. Det var 1988...

Vad är det roligaste med att vara engagerad inom Vision?
Roligaste med uppdraget är utan tvekan utbildningarna, att lära nytt och se andra lära nytt. Men det mest givande är att coacha en medlem att själv ta makten over sin egen situation och faktiskt inse sina egna möjligheter och göra sina egna val utifrån detta. Då känner man att man gör praktisk nytta!

Vilken är den viktigaste fackliga framtidsfrågan?
Insikten om att kollektiva beslut är avgörande för människans överlevnad och att på arbetsplatsen erbjuder facket det kollektiva sammanhanget. Arbetslivets evolution är långt ifrån en perfekt, eller ens idealisk, arbetsplats. För att åstadkomma utveckling av arbetsplatser och arbetsvillkor som kan ge den indivuella medarbetaren bästa möjliga förutsättningar att utvecklas behövs kollektiva beslut. Makten finns i sammanhållningens styrka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar