måndag 5 december 2011

Fackliga förebilder: Veronica Karlsson


Att vara engagerad i Vision är det roligaste som finns. Att få jobba för att mina kollegor ska ha det bra på jobbet och schysta arbetsvillkor är en stor förmån. En bonus med mitt fackliga uppdrag är alla fantastiska människor jag får träffa och lär känna. Inom Vision och TCO finns många av mina stora förebilder som facklig ledare. Jag tänkte att ni också ska få en glimt av dessa underbara personer genom korta intervjuer här på min blogg...

Den första är Veronica Karlsson, Visions 2e vice förbundsordförande. Veronica och jag lärde känna varandra när vi deltog i utbildningen Ledare i SKTF 2007/2008. Veronica har ett enormt stort hjärta för Vision och våra medlemmar. Hon är också en sann facklig förnyare och har verkligen bidragit tillatt vårt förbund flyttat fram positionerna till att bli ett fack i tiden och för framtiden. Veronica lyckas kombinera ett stort mod med att också vara väldigt ödmjuk. Hon är dessutom en riktigt bra vän...


Vad var anledningen till att du började engagera dig fackligt från början?
Tre saker: Viljan att påverka och utveckla. Engagerade fackliga personer som var förebilder, men också såg mig och gav mig plats. En volontärresa till Ecuador som gav mig fördjupade globala perspektiv på varför engagemanget här är så otroligt viktigt: för oss, men även för människor runt om i världen.

Vad är det roligaste med att vara engagerad inom Vision?
Tre saker: Att få jobba tillsammans med andra engagerade, kunniga och glad personer - det finns massor av glädje i Vision. Att vi har antagit utmaningen om att förnya och utveckla det fackliga arbete - det finns massor av mod i Vision. Konkreta förbättringar i människors vardag - vi gör skillnad.

Vilken är den viktigaste fackliga framtidsfrågan?
Samma som alltid – schysta arbetsvillkor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar