onsdag 14 december 2011

Håll huvudet högt

På vägen till Stadsledningskontoret för ett avstämningsmöte om årets löneöversyn gick jag och min kollega Lennart Merking förbi Musikhjälpens bur som står parkerad på Gustav Adolfs Torg. Precis då stod Plura i buren och sjöng Eldkvarns "Håll huvudet högt". Det kändes bra att ha den strofen i ryggen när vi skulle prata lön och hur löneprocessen fungerat i praktiken under 2011. Trots det låga utfallet och alla brister som finns när det gäller viljan att följa löneprocessen så är jag i alla fall stolt över Visons lokala förhandlare i stadens förvaltningar som i motvind kämpat hårt för våra medlemmars bästa. Ni har verkligen anledning att hålla huvudet högt!

Det är ju dock arbetsgivaren som sätter lönen i slutändan och det finns flera förvaltningar som har anledning att fundera på om de med stolthet kan kalla sig för attraktiva arbetsgivare när man dels använder golvet i löneavtalet som ett tak och dels inte arbetar för att höja kvaliteten i löneprocessen där målet är att alla medarbetare ska veta varför vi har den lön vi har och hur vi ska göra för att påverka vårt löneläge i en positiv riktning. Dock finns det förvaltningar där det skett en positiv utveckling och jag hoppas att de kan inspirera andra och såsmåningom bli normen för resten av Göteborgs Stad.

Nu tar vi nya tag inför 2012. Det ska bli spännande att se vad vårt nya avtal innehåller när det tecknas såsmåningom. Jag hoppas att SKL genom det nya löneavtalet visar att man menar allvar med pratet om att kommuner och landsting ska bli attraktiva arbetsgivare. Nu har man ett gyllene läge för det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar