torsdag 29 december 2011

Skattemedel ska inte bekosta alkoholkonsumtion

Strax innan jul avslöjades att Lisebergs styrelse druckit alkohol för en hög summa under en julmiddag trots att man tidigare på dagen tagit beslut om en policy som säger att "måttlighet" med alkohol ska råda vid intern representation. Igår publicerades en granskning av bolaget West Swedens (som ägs av ett antal kommuner i Västsverige) fakturor och där man också hittade en hel del skumt, bl.a. omfattande representationsnotor där alkohol ingår.

Jag är ingen alkoholmoralist, däremot har jag den största respekt för vad alkoholkonsumtion kan få för negativa effekter. Därför tycker jag inte att skattemedel ska användas till att bjuda på öl, vin och sprit. Vill man dricka alkohol så får man bekosta den själv. Argumentet att det är viktigt att få kunna bjuda på alkohol vid representation förstår jag inte överhuvudtaget. Jag hoppas verkligen att alla uppgörelser görs innan man sätter sig på krogen. Skulle en uppgörelse vara avhängd av att man bjuder på alkoholhaltiga drycker så hoppas jag att man i så fall avstår från den uppgörelsen. Nej detta känns som en väldigt gammalmodig och gubbig kultur som lever kvar i vissa sammanhang och som borde städas bort en gång för alla. Kommunfullmäktige borde ta ett beslut om att inga av Göteborgs Stads bolag eller förvaltningar någonsin ska bjuda på alkohol. Det är en viktig principiell fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar