torsdag 11 februari 2010

Omodern motion om lönepolitik från Vänsterpartiet

Fem av Vänsterpartiets ledamöter i Göteborgs kommunfullmäktige har skrivit en motion med titeln "Hög tid för ny lönestrategi - ingen skall tjäna mer än fyra andra". Syftet med motionen är, i korthet, att minska löneskillnaden mellan högst och lägst betald i kommunen, man föreslår att ingen skall få tjäna mer än fyra gånger så mycket som den lägst betalda i kommunen, eller omvänt: ingen skall ha lägre lön än en fjärdedel av den högst avlönade. Idag tjänar den högst betalde anställde i Göteborgs Stad 131 600 kr i månaden, och den lägst betalde tjänar 14 300 kronor i månaden (löneskillnaden blir därmed över nio gånger mellan högsta lön och lägsta lön).

Min uppfattning när jag läser motionen är att huvudsyftet är att öka lägstalönerna, vilket ju är positivt. Men samtidigt tycker jag att innehållet i motionen känns väldigt omodernt, både i synen på lönepolitik och på kommunala chefsbefattningar. Ledarskapet är så oerhört viktigt för att få en väl fungerande och framgångsrik verksamhet, därför behöver Göteborgs Stad vara konkurrenskraftigt när det gäller att rekrytera chefer. Eftersom kostnaden skulle bli många miljarder om man höjde lägstalönerna till att motsvara en fjärdedel av dagens högsta lön, skulle vår arbetsgivare istället tvingas sänka de högsta lönerna för att kunna genomföra motionen. Redan idag tycker jag att kommunala chefer tjänar för lite om man jämför med den privata sektorn. Om denna motion hade klubbats igenom hade vi kunnat säga adjö till möjligheten att kunna konkurrera om de bästa cheferna med både den privata sektorn, och andra kommuner som därmed skulle betala ut högre löner än Göteborg.

Dessutom tycker jag att innehållet i motionen går emot den svenska modellen, d.v.s. att villkoren på arbetsmarknaden ska bestämmas genom förhandlingar mellan fack och arbetsgivare. Här lägger sig Vänsterpartiet i på ett sätt som jag känner mig obekväm med som facklig företrädare. Att höja lägstalöner är en viktig fråga för facken, som vi också driver, men våra medlemmar i Göteborgs Stad gynnas också av att ha de bästa cheferna, vilket jag bedömmer skulle vara en omöjlighet om denna motion bifölls. Som tur är föreslås motionen att avslås vid kvällens sammanträde i Kommunfullmäktige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar