tisdag 16 februari 2010

Vad vill Göteborgs Stad med sin medborgarservice?

Göteborgs Stad har tagit fram ett program för stadens framtida medborgarservice, som kommer att skickas ut på remiss till samtliga nämnder och bolag under våren. Beslut om hur vår medborgarservice ska se ut beräknas kunna fattas först i september, men redan nu föreslås att vår arbetsgivare inleder en planering för sammanslagning av stadens växlar och etablering av ett kontaktcenter. Jag har förståelse för att Göteborgs Stad vill att inrättandet av Medborgarservice ska följa stadsdelarnas omorganisation, och därmed vara infört 1/1 2011, men jag tycker ändå att denna process börjar i fel ände. Vi i SKTF Göteborg anser att vi först måste bestämma vad vi vill med Medborgarservice innan vi inför den nya organisationen.

Att slå ihop alla Göteborgs Stads växlar till en gemensam växel kan tyckas vara en logisk åtgärd, men först måste det utredas vad detta får för konsekvenser. För att ge en så bra service som möjligt till Göteborgs medborgare krävs en god lokal kännedom. SKTFs medlemmar, som arbetar i växlarna ute i stadsdelarna, får ofta samtal med frågor som ”Jag vill prata med min socialsekreterare” eller ”Det finns ett ålderdomshem nånstans…”. För medborgare med språksvårigheter, psykiska problem eller personer som helt enkelt inte är införstådda med hur Göteborgs Stads verksamheter är organiserade är servicen som våra växeltelefonister ger ovärderlig.

Vi i SKTF Göteborg önskar att vår kommunsstyrelse beslutar att ingen planering för sammanslagning av stadens växlar och etablering av ett kontaktcenter inleds innan programmet om Göteborgs Stads medborgarservice haft sin remissrunda. Givetvis kommer vi också att föra fram SKTFs synpunkter på detta program, vi har redan inlett ett arbete där vi involverar våra medlemmar som arbetar med dessa uppgifter och vi kommer att framföra deras synpunkter samt goda idéer och förslag under våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar