söndag 29 augusti 2010

Valfilmen - slutet för SD?

I fredags såg jag Sverigedemokraternas beryktade valfilm, som glädjande nog stoppades av TV 4. I filmen sprang ett gäng burkaklädda kvinnor med barnvagnar ikapp med en pensionär om statens pengar. Jag blev så upprörd av filmen att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Att ett parti som använder sig av den här typen av rasistisk propaganda är på väg in i riksdagen känns tragiskt och beklämmande.

SD blev nog ändå glada över uppmärksamheten. Även om filmen inte visas på TV 4 så sprids den snabbt över nätet och får därmed massor med tittare. Men är all reklam bra reklam? Kommer svenska folket att rösta på SD efter att ha sett denna groteska film? Jag hoppas att detta får en avskräckande effekt och att väljarna tar sitt förnuft till fånga och röstar på ett parti som tycker att alla människor är lika mycket värda. SD har arbetat stenhårt för att tvätta bort rasiststämpeln, precis som Ny Demokrati försökte göra i början av 90-talet. Men precis som Ny Demokrati till slut gjorde så visar nu SD sitt rätta ansikte, och därmed hoppas jag att SD går samma öde till mötes som sina föregångare.

För övrigt är SDs kunskaper om islam och burkor pinsamt låga. Burkan är en afghansk-pakistansk angelägenhet och den afghanska gruppen invandrare som befinner sig i Sverige utgörs nästan helt av människor som flytt från talibanregimen, och inte alls är särskilt intresserade av att bära burka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar