torsdag 9 september 2010

Använd den svenska modellen i anti-diskrimineringsarbetet

Igår hade jag en väldigt spännande och händelserik dag. På förmiddagen följdes jag av en fotograf från SKTF-tidningen som fotade för en artikel där jag intervjuas om mitt engagemang i jämställdhets-, mångfalds- och anti-diskrimineringsfrågor. Grunden är en motion som jag skrivit till SKTFs förbundsmöte (som går av stapeln om några veckor) om att jag anser att vi bör ta inititativ till att teckna kollektivavtal med våra arbetsgivare, där dessa förbinder sig till att aktivt arbeta för att motverka diskriminering. Exempelvis kan ett sådant avtal innehålla att alla medarbetare får kompetensutveckling i jämställdhets- och mångfaldsfrågor, att nämnda frågor blir en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM), att man hittar vägar så att arbetsgivarens rekryteringar främjar mångfald m.m.

Det lustiga var att jag senare under dagen blev kontaktad av Diskrimineringsombudsmannen (DO) som hört talas om mitt engagemang, och bjöd mig till Stockholm för att diskutera ett samarbete för att få till stånd kollektivavtal utifrån Diskrimineringslagen. Det är för övrigt DO Katri Linna som har inspirerat mig till att skriva motionen, hon har flera gånger uttryckt att det krävs kollektivavtal för att denna lag ska fungera effektivt på arbetsmarknaden. Det ska bli jättespännande att få diskutera detta och förhoppningsvis ta några steg framåt i anti-diskrimineringsarbetet. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar