tisdag 7 september 2010

Både en kristdemokrat och en sosse kan känna sig hemma i SKTF


För ett tag sedan blev jag kontaktad av TCO-tidningen som bad om tips på två SKTF-medlemmar som kommer att rösta på varsin allians i valet om några veckor. Jag kom genast att tänka på två politiker i Göteborgs Stad som jag verkligen respekterar: Carina Liljesand (kd), kommunalråd, och Ann-Christine Andersson (s), stabschef för Socialdemokraterna. Det blev en intressant artikel, som beskriver både samsyn och oenighet.

Carina är en fascinerande människa som jag tycker mycket om. Hon har bl.a. tagit stark ställning för HBT-personers rättigheter, vilket gör henne kontroversiell inom vissa delar av hennes eget parti. Hon är också tydlig med att hon vill höja taket i a-kassan, vilket också hennes parti uttryckt. Samtidigt var KD med om att driva igenom beslutet 2007 som fick till effekt att en halv miljon lämnade a-kassan, och över 200 000 passade då också på att lämna sitt fackliga medlemskap. Beslutet tvingade många människor att prioritera bort a-kasseavgiften eftersom man inte hade råd, och det fick sedan ödesdigra konsekvenser när finanskrisen slog till och många hamnade i arbetslöshet. Oavsett valresultatet hoppas jag att blockpolitiken inte hindrar en höjning av taket a-kassan eftersom det uppenbarligen finns en bred politisk enighet i frågan.

Anki är en färgstark person och en oerhört kompetent politiker. Jag håller till viss del med henne om att det är beklagligt att facket tonat ner sin politiska profil, jag tycker exempelvis att SKTF borde ta en betydligt tydligare ställning i flera politiska frågor. Dock kan vi inte, och ska vi aldrig, ta ställning för ett specifikt politiskt parti. SKTF är partipolitiskt obundet fackförbund, liksom övriga TCO-förbund, men vi är dock inte opolitiska utan tar ställning i politiska frågor utifrån våra medlemmars intressen. Därmed är vi helt fria i att kritisera, eller berömma, vilket parti vi vill.

Carina och Anki är två utmärkta exempel på att alla kan känna sig hemma i SKTF, även om man råkar ha olika partipolitiska uppfattningar. Jag önskar dem bägge allt gott inför valet.

Klicka här för att läsa artikeln i TCO-tidningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar