tisdag 21 september 2010

Sorgetåget ingav hopp

Den gråa, trista och kalla gårdagen avslutades på ett fantastiskt sätt. Jag deltog, tillsammans med min styrelsekollega Jenny, i sorgemarschen mot rasism och för solidaritet som enligt uppgifter samlade 5 000 människor här i Göteborg. Kan så många människor samlas på så kort tid genom ett upprop på Facebook så får jag hoppet tillbaka om Sverige.

Jag blev också oerhört glad och stolt när jag igår tog del av SKTFs förbundsordförande Eva Nordmarks och TCOs ordförande Sture Nordhs uttalanden om valresultatet, där bägge tar kraftigt avstånd från Sverigedemokraterna och deras värderingar. Jag hoppas att samtliga tvärfackliga kamrater i LO och Saco gör detsamma.

Nu kavlar vi upp ärmarna och jobbar stenhårt för att SDs idéer och politik inte biter sig fast på våra arbetsplatser, att vi får en bra och öppen arbetsmiljö och mot att SDs människosyn får ännu fler anhängare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar