tisdag 10 maj 2011

Nu är vi igång!


Då var vi igång med TCO-kongressen. Den inleddes med ett tal av en avspänd Fredrik Reinfeldt som talade om dynamiken på den svenska arbetsmarknaden, och att alliansregeringen har sitt största stöd bland TCOs medlemmar.

TCOs avgående ordförande Sture Nordh höll ett fantastiskt tal om fackföreningsrörelsens alla utmaningar, men också om att den fackliga idéen fortfarande håller. Intresset för facket bland yngre ökar, mycket beroende på TCOs förändringsarbete. Men det gäller att hålla ut, vi har endast tagit små steg framåt och har mycket kvar att göra för att bli den rörelse vi vill vara - fackförbund som är självklara för alla att vara medlemmar i.

Jag blev, tillsammans med Hanna Hallin från tankesmedjan Sektor 3, vald som kongressens ordförande. Ett fantastiskt hedersuppdrag! Jag har precis roat mig med att titta på sändningen på nätet i efterhand och har granskat varje ord och varje gest hos mig själv. Läskig upplevelse...

I morgon förättar jag bl.a. valet av TCOs nya ordförande. Häng med via www.tco.se/kongress.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar