torsdag 28 juli 2011

Jag är en stolt kommunaltjänsteman!

Jag är så trött på att när jag berättar om att jag arbetar i Göteborgs Stad så får jag i stort sett varje gång höra att det är ju där "mutskandalen" äger rum, alternativt att min arbetsgivare kallas för "den korrupta staden". Jag blir lika förbannad och upprörd som alla andra över vad vissa enskilda personer gjort och att de därmed svärtat ner hela Göteborgs Stad, men jag tycker också det är oerhört tråkigt att alla 48 000 medarbetare i staden dras över en kam. De flesta av oss skulle aldrig drömma att utnyttja systemet eller ta emot mutor. Vi arbetar här för att vi brinner för att göra livet lite bättre och enklare för de göteborgare som utnyttjar den kommunala servicen.

Min kollega Moa på HR-avdelningen i Lundby stadsdelsförvaltning brukar alltid stolt berätta att vi arbetar med att producera välfärd. Jag tycker att det är väldigt bra uttryckt. Varenda undersökning visar att välfärden, eller vård, skola och omsorg, är det allra viktigaste för svenska folket - och då ska vi som arbetar i välfärden inte tveka att vara stolta över det. Tänk vad tacksam jag är för alla bra lärare som jag har haft under min skolgång. Och jag är också oerhört tacksam över alla dem som hjälpte min mormor och farmor med omsorg i slutskedet av deras liv. Och jag blir alltid så imponerad över SKTFs medlemmar som arbetar i välfärden, inom socialt arbete, äldreomsorgen, funktionshinder och kultur- och fritidsverksamheten, som gör ett fantastiskt arbete med ett stort engagemang för dem vi är till för - medborgarna i Göteborg.

Nej sträck på er alla kommunaltjänstemän och vad stolta över att ni producerar välfärd varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar