söndag 24 juli 2011

Vi måste alla ta ansvar för demokratin

Det finns ju inte ord starka nog att beskriva känslorna efter de fruktansvärda händelserna i Oslo och på Utöya. Mina tankar går till alla som drabbats och deras anhöriga, och till alla vänner som jag har i Norge.

Man frågar ju sig hur det överhuvudtaget är möjligt att en människa kan genomföra en sådan här massaker. Något som jag har slagits av många gånger under de senaste åren är det oerhört fräna tonläget i olika offentliga rum, exempelvis på bloggar, i sociala medier och i kommentatorsfält under artiklar på nätet. Det är fruktansvärt grova saker som skrivs där man gärna tar heder och ära av människor som man inte delar åsikt med. Kan detta hårda tonläge trigga igång personer att i slutändan begå grova saker och rättfärdiga det genom att påstå att man står för de rätta åsikterna?

Jag har själv drabbats här på min blogg och fått fruktansvärda kommentarer på vissa av mina inlägg som innehåller rena kränkningar mot min person. Jag har absolut ingenting emot att diskutera mina åsikter och ställningstaganden under seriösa och sansade former, men kränkningar och hot accepterar jag inte så därför publicerar jag aldrig den typen av kommentarer.

Jag har inte bara reagerat på den typen av grova saker jag nämner ovan, utan även på statusuppdateringar och kommentarer på Facebook där vanligtvis vettiga personer tar heder och ära av andra människor som man inte delar åsikt med. Jag tycker inte det är okej. En av de viktigaste hörnstenarna i en demokrati är åsiktsfriheten och yttrandefriheten, och vi måste kunna diskutera och debattera med varandra på ett sätt där man inte kränker sin meningsmotståndare.

Norges statsminister Jens Stoltenberg sa att illdåden skall bekämpas med ännu mer demokrati och ännu mer öppenhet, vilket värmde hjärtat hos många av oss. Demokrati är något vi alla måste värna och kämpa för, och inte minst ta ansvar för i vårt eget agerande i samhället, på våra arbetsplatser och i alla andra sammanhang där vi engagerar oss. Endast då fortsätter demokratin att leva och utvecklas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar