fredag 4 september 2009

Debatten som lämnade mycket över att önska

Igår var SKTF Göteborg inbjudna till Debatt i SVT för att diskutera oroligheterna i Göteborgs förorter. Jag och min kollega Pia, som är ordförande för vår lokala klubb i stadsdelen Backa där mycket av oroligheterna ägt rum, begav oss taggade till tv-studion, men tyvärr släppte programledaren Belinda Olsson aldrig in oss i debatten.

Det vi hade tänkt att föra fram, från vårt fackliga perspektiv, var vikten av förebyggande verksamhet för att komma åt problematiken i våra förorter. I den besvärliga ekonomiska situation som Göteborgs kommun befinner sig i ser vi dock tendenser att arbetsgivaren väljer att skära ned på den icke-lagstadgade verksamheten, och i det ingår våra fritidsgårdar, fältassistenter och annan verksamhet som är viktig i det förebyggande arbetet. Vi ser också tendenser till "smygbesparingar", d.v.s. att vikariat inte förlängs, pensionsavgångar som inte ersätts med någon annan, man tar inte in vikarier när någon är sjuk o.s.v. Detta innebär ju att arbetsmiljön blir sämre genom att arbetsbelastningen blir högre för dem som jobbar kvar, och då minskar såklart möjligheterna till ett framgångsrikt förebyggande arbete. Fackförbunden fyller en viktig funktion att uppmärksamma våra politiker på detta. eftersom det är dom som tar beslut om sparbetingen. Jag har respekt för poltikernas tuffa uppdrag i dessa tuffa tider, det är såklart väldigt tråkigt att tvingas skära ner och prioritera bland verksamheter eftersom pengarna inte räcker till (det är tufft att ta ansvar). Men i det läget Göteborg befinner sig i, en av Sveriges mest segregerade städer, så har vi inte råd att skära ner för mycket på förebyggande insatser för barn och ungdomar.

Sen tycker jag att det är viktigt att vara tydlig med att man alltid har ett aktivt val när det gäller sina handlingar. Ungdomarna som kom till tals i Debatt (och fick nästan allt utrymme i diskussionen) var öppna med att de bryter mot lagar och regler och förstör för sina medmänniskor för att de känner sig provocerade av polisen. Men det kan aldrig vara en ursäkt för att kasta sten eller tända eld på en bil, man har alltid ett val om man ska utföra en kriminell handling eller ej. Sen kan man såklart diskutera polisens arbetsmetoder i vissa fall, men det ursäktar som sagt inte ett kriminellt beteende.

Tyvärr tycker jag att debatten blev väldigt oseriös (inte bara för att jag inte fick komma till tals). Men jag antar att syftet med programmet är först och främst att det ska bli underhållande tv, inte seriösa diskussioner. Jag pratade med bostadsbolaget Poseidons ordförande och vd innan, det påstods ju inför programmet att Poseidon erbjudit ungdomarna som utför skadegörelsen jobb, och redaktionen ville vinkla debatten till "är det rätt att man får jobb när man begår brottsliga handlingar, och dessutom går före alla arbetslösa som sköter sig". Men sanningen är att Poseidon inte erbjudit dessa ungdomar några jobb, detta är fortfarande på planeringsstadiet och syftet är att man, tillsammans med kommunen, vill göra någon form av insats för att det ska bli lugnare i Backa. Då kan det ingå att ungdomar får någon form av arbetsuppgifter med tydlig handledning, liknande en praktik. Det tycker jag låter positivt, alla förebyggande insatser är som sagt viktiga. Men detta framfick ju inte under sändningen tyvärr.

Till sist måste jag ända säga att jag tycker om Belinda Olsson. Hon är en cool tjej och framförallt en lysande skribent, jag har alltid läst hennes krönikor med stort nöje. Hon var dessutom en av redaktörerna för antologin "Fittstimm" för ett tiotal år sedan, som uppmärksammades enormt när den kom och fyllde en viktig funktion i jämställdhetsdebatten. Jag kan verkligen rekommendera dig att läsa "Askungen suger", Belindas egna bidrag till antologin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar