lördag 26 september 2009

Varför ska facket engagera sig internationellt?

Tredje dagen av Bok & Bibliotek 2009 är över, och det märks att allmänheten nu har tillträde till mässan. Det har varit så mycket folk på plats idag att det knappt gått att röra sig mellan montrarna.

SKTFs andra seminarium gick av stapeln på Internationella Torgets stora scen och hade titeln "Varför ska facket engagera sig internationellt?". Medverkade gjorde mina goda fackliga kamrater Håkan Gerenmark, från Skara stift, och Linda Söderberg, från Falköpings kommun (jag var moderator). Vi hade ett väldigt bra samtal under en halvtimme om den fackliga solidariteten som för oss i SKTF inte har några gränser. Vi kämpar för fackliga rättigheter överallt i världen, bl.a. i Sydamerika, Södra Afrika, Ryssland och Vietnam. Men det handlar inte bara om att vi ska driva biståndsarbete, våra fackliga kamrater i dessa länder har också mycket att bidraga till oss med sina kunskaper.

Ibland får jag frågan varför facket egentligen ska lägga tid, kraft och pengar på internationellt arbete, har vi inte tillräckligt att göra på hemmaplan? För mig är solidaritetstanken den viktigaste, men ett annat perspektiv är lika konkurrensvillkor mellan länder. Företag lämnar ju Sverige för att man kan producera varor billigare i andra länder, och det främsta skälet till det är att löntagarna i dessa länder har mycket sämre arbetsvillkor än i Sverige. Kan vi då stötta dem till att få lika bra villkor som oss så konkurrerar vi ju också på lika villkor, och då stannar fler arbetstillfällen här hemma.

Håkan och Linda besökte Chile tillsammans för några år sedan för SKTFs räkning, och höll bl.a. fackliga utbildningar. Jag har en dröm om att någon gång i livet få göra något liknande, det skulle vara en fantastisk möjlighet.

Som du vet är jag väldigt stolt över mitt fackförbund av många skäl, och ett av skälen är vårt internationella engagemang. Det är häftigt att vi faktiskt kan säga att är du medlem i SKTF så bidrar du till att göra världen lite bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar