söndag 20 september 2009

Vad har de politiska partierna i kyrkan att göra?

Idag är det tredje söndagen i september, vilket då och då också innebär valdag och idag går kyrkovalet av stapeln. Detta val brukar kallas för det glömda valet eftersom deltagandet endast brukar ligga på runt 10 procent.

Själv har jag inte varit medlem i Svenska Kyrkan på många år, och har därmed inte rösträtt i dagens val. Jag har också svårt att förstå vad de politiska partierna har i kyrkan att göra. För mig är svenska kyrkan en fristående förening, som vilken förening som helst, och en förening ska styras genom att dess medlemmar bestämmer över verksamheten och väljer personer till styrelser och andra förtroendeuppdrag. Jag har ställt frågan till personer jag känner, som är kyrkopolitiskt aktiva, om vad partierna har i kyrkan att göra. Svaren brukar vara två, dels att det finns en lång tradition genom att kyrkan tidigare tillhörde staten, dels genom att kyrkan förvaltar massor av pengar. Men dessa argument köper jag inte, när kyrkan nu är skild från staten finns det absolut ingen anledning att de politiska partierna blandar sig i, och att kyrkan förvaltar mycket pengar känns som ett rätt så skrämmande argument för att kräva makt och inflytande, man engagerar väl sig inte politisk utifrån hur mycket pengar man ska ha makt över? Nej, se till att Svenska Kyrkan får en föreningsdemokrati som alla andra föreningar.

Sen måste jag ändå säga att jag ändå har respekt för en hel del av kyrkans verksamhet, man erbjuder bl.a. väldigt bra verksamhet för barn och ungdomar samt för människor i kris. SKTF organiserar ju dessutom personal inom Svenska kyrkan, och jag har den stora förmånen att få samarbeta med flera otroligt bra och kloka personer som är fackligt förtroendevalda där. Jag har tidigare haft stora fördomar om Svenska Kyrkan om att den exempelvis är fylld av konservativa kvinnofientliga homofober, men efter att jag engagerade mig i SKTF har jag fått träffa massor med människor som bevisar motsatsen.

Till sist kan jag inte låta bli att kommentera debatten om könsneutralt äktenskap som ju är en het fråga i kyrkovalet. Jag anser att kyrkan ska förlora sin vigselrätt om man inte kan ställa upp på alla människors lika värde, vilket könsneutralt äktenskap handlar om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar