lördag 5 september 2009

En vecka i SKTFs tjänst

Min kollega, och ständiga radarpartner, Tina Niinisalo tycker att jag borde beskriva vad jag egentligen gör på dagarna som fackligt förtroendevald för SKTF. Det är ju en fråga som ställs till oss ganska ofta: vad gör facket egentligen. Så varsågod Tina och alla ni andra: här kommer en kort redogörelse över veckan som gick.

Måndag 31/8
Jag är Region Västs representant i SKTFs nationella avgiftsutredning, och denna dag var det dags för möte i förbundets lokaler på Kungsgatan i Stockholm. Klockan ringde kl. 4 på morgonen för att jag skulle hinna till tåget som gick 5.30. Jag var hemma i Göteborg igen 21.30, det är skönt att man kan få tillgång till trådlöst internet på tåget så man kan utnyttja restiden effektivt genom att läsa och besvara mejl.

Tisdag 1/9
Dagen inleddes med överläggning om Göteborg Stads avtal med de SKTF och Kommunal gällande Lägerverksamheten i Social resursförvaltning. Fortsättning följer i denna fråga, avtalet och dess brister har varit väldigt uppmärksammat i media och det är på tiden att det ses över.
Vi slutförde inbjudningarna till SKTF Göteborgs yrkesvecka och skickade ut dem till alla medlemmar, och dagen avslutades med intervju och fotografering för TCO-tidningen, som gör ett reportage om SKTF Göteborgs klubb i Social resursförvaltning, som jag är ordförande för.

Onsdag 2/9
Telefonmöte på förmiddagen med min goda vän Veronica Karlsson, som sitter i SKTFs förbundsstyrelse. Hon kommer att delta i ett av våra seminarier under Bok & Biblioteksmässan, titeln är "SKTF - Sveriges 1:a Fair Union".
Dagen avslutades med att omställningsgruppen i Social resursförvaltning träffades för att gå igenom de medarbetare som riskerar att bli övertaliga i spåren av sparbetingen, samt förhandla ett antal personer övertaliga.

Torsdag 3/9
Anna Johansson, kommunalråd i Göteborg, besökte SKTFs företrädare i Göteborgs Stads stadsdelsförvaltningar för att informera om och diskutera den utredning om stadsdelsförvaltningarnas framtida organisation som precis inletts. Resten av dagen vikte vi till att koppla detta till hur vår egen interna organisation ska se ut, och hur vi ska arbeta för att bli det fackförbund som vi vill vara: ett fackförbund som medlemmarna har nära till och som ger medlemmarna bästa möjliga stöd.
På kvällen åkte jag och min kollega Pia Steninger till tv-huset på Hisingen för att delta i Debatt i SVT 1. Tyvärr fick vi ingen syl i vädret (se mitt tidigare inlägg på bloggen).

Fredag 4/9
Träff med SKTF Göteborgs presidie på förmiddagen för att förebereda kommande styrelsemöte samt diskutera aktuella ärenden. På eftermiddagen träffades gänget som ska bemanna vår monter på Bok- och Biblioteksmässan för att prata om SKTFs internationella engagemang och Fair union (som är temat för vårt deltagande på mässan).

För övrigt så är varje dag fylld med medlemskontakter, konatkter med förtroendevalda, ärenden som dyker upp och måste hanteras, massor av mejl som ska besvaras, medier som hör av sig och vill ha kommentarer från oss om aktuella frågor i Göteborgs Stad, förfrågningar om arbetsplatsbesök, kontakter med arbetsgivaren m.m., m.m.

Den fackliga vardagen är extremt intensiv, men också extremt rolig och stimulerande. Det är verkligen en fantastisk förmån att få arbeta för att ens kollegor ska ha det bra på jobbet och schysta arbetsvillkor, samt motivera folk att gå med i facket. Ska löntagarna fortsätta att ha ett stort inflytande på den svenska arbetsmarknaden krävs det att så många som möjligt är med i facket. Ju fler vi är, desto större inflytande får vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar