tisdag 6 oktober 2009

Är du sugen på ett fackligt uppdrag?

Under tisdag och onsdag håller jag och min radarpartner Tina Niinisalo utbildning för SKTFs ombud i Kungälvs och Lilla Edets kommuner. Att vara kursledare är ett av mina allra roligaste fackliga uppdrag, det är en fantastisk förmån att få träffa alla engagerade fackliga hjältar och dessutom väldigt lärorikt - jag lär mig massor av alla människor jag träffar i SKTFs tjänst.

Jag tycker också att SKTFs utbildningspolicy är svårslagen, den bygger mycket på folkbildningstanken där kursdeltagarna är aktiva genom diskussioner och grupparbeten. All forskning visar att detta är det bästa sättet att ta in kunskap, är det rena föreläsningar tar man bara in ca 10 procent av det föreläsaren talar om.

I ombudsutbildningen ingår SKTFs värdegrund, att vara facklig ledare på arbetsplatsen, rekrytering av nya medlemmar, trygghetslagarna, kollektivavtal m.m. Jättekul ämnen att diskutera kring, och diskussionerna brukar gå heta på våra utbildningar. Jag kan verkligen rekommendera dig att ta på dig ett fackligt uppdrag, förutom att det är en förmån att få arbeta för att du och dina kollegor ska ha det bra på jobbet så är det också väldigt lärorikt och innebär att man får massor med kunskap som är nyttigt att ha med sig i arbetslivet, och i livet för övrigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar